موسیقی را ساده و آنلاین بیاموز

  • تاریخ : ۲۲ام اسفند ۱۳۹۷

برنامه ریزی روزانه موثر

چیزهای زیادی وجود دارند که قرن بیست و یکم را برای ما بسیار آسان‌تر می کند. با وجود این واقعیت که استاندارد زندگی به طور مداوم در حال بهبود است، برخی چالش‌ها به نظر می‌رسد که همیشه سخت‌تر و سخت‌تر می‌شوند.

به عنوان مثال، با اینکه صدها چیز وجود دارد، اما می توانیم با انجام کارها لذت ببریم و صدها فرصت برای بهره گیری از صدها ابزار تکنیکی که به ما کمک می کنند، بدست آوریم؛ منتها شیوه زندگی اغلب ما را عقب می اندازد و باعث می شود که کارها سخت تر شود، مخصوصا اگر بخواهیم آن را به طور موثر انجام دهیم.

برای بسیاری از افراد توانایی ایجاد تعادل بین کار – زندگی (از جمله چیزهای مانند رژیم گرفتن، آرامش و کار کردن) یک چالش جدی است. با این حال، این غیر ممکن نیست … اول، مهم است درک کنید که مجبور نیستید همه کارها را هر روز انجام دهید، اما در هر هفته، حداقل یک روز را به آن ها اختصاص دهید. باید بتوانید راهی برای رسیدگی به سلامت خود پیدا کنید، مراقب رژیم غذایی خود باشید، استراحت کنید و در نهایت ورزش خود را انجام دهید. چطور ممکن است این اتفاق بیفتد؟ رویکرد زیر را امتحان کنید.

پیشاپیش فکر کنید

بهترین نقطه شروع این است که ۱۰ دقیقه وقت خود را صرف برنامه‌ریزی برای روز بعد کنید. می‌توانید از ابزاری مانند تقویم جهت برنامه‌ریزی برای ورزش و فعالیت‌های دیگر استفاده کنید تا مطمئن شوید که هیچ چیز مهم را نادیده نگرفته اید.

باید بدانید چقدر زمان در یک روز مشخص، دارید و چقدر از آن نیاز دارید که هر فعالیت را تکمیل کنید. زمانی که آنچه می خواهید انجام دهید را درک کردید، می توانید بر آمادگی خود تمرکز کنید. گاهی می توانید از ساعت زنگدار برای برنامه ریزی و آنچه می خواهید انجام دهید، استفاده کنید.

هنگام انجام این کار نکات زیر را در نظر بگیرید.

بلافاصله بعد از بیدار شدن، خود را گرم کنید

راه‌های زیادی برای بیدار شدن در صبح وجود دارد. معمولی ترین راه این است که نیمی از یک فنجان قهوه بنوشید و بلافاصله بعد از آن خانه را ترک کنید. چطور است یک گرم کردن ساده را به جای آن امتحان کنید.

روز خود را با انجام چند حرکت پروانه، وزنه‌برداری، اسکات و چرخش دست و پا شروع کنید. انجام این کار برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه تاثیر بهتری نسبت به قهوه دارد. یکی دیگر از مزایای آن، این است که به بدن اجازه می دهد تا درد و رنج را تحمل کند.

صبحانه خوبی بخورید

این جایی است که رژیم غذایی وارد بازی می‌شود. بسته به دستورالعمل‌هایی که دنبال می‌کنید، انواع زیادی از یک صبحانه خوب وجود دارد. فقط در رژیم غذایی خود تعادل را حفظ کنید. مهم است رژیمی را انتخاب کنید که واقعا برایتان مفید باشد.

یک کلمه در مورد رژیم غذایی … کلمه رژیم غذایی همیشه متمایز است. بسیاری از مردم فکر می کنند که یک رژیم غذایی چیزی است که وزن انسان را کم کند، در حالی که در حقیقت می تواند اهداف دیگری داشته باشد. به طور کلی یک رژیم غذایی فقط یک روش خوب برای خوردن چیزی است که برای بدن مفید است.

با خود میان وعده ببرید


میان وعده ها مشکل اصلی برای اکثر رژیم های غذایی است. خوردن شکلات هر دو ساعت، یک عادت سالم نیست … اما بسیاری از ما این کار را انجام می دهیم. هر کسی در طول روز، تمایل به غذاهای مختلفی پیدا می کند. بهترین راه برای مقابله با این امر، داشتن یک میان وعده سالم به جای مواد غذایی ناسالم است.

اغلب اوقات مغز به انسان می گوید که نیاز به غذا خوردن دارد، اما لزوما نباید شکلات باشد. در حال حاضر، اگر در خانه کار می کنید، آسان تر است، اما اگر در بیرون از خانه کار دارید، می توانید میان وعده سالم همراه خود ببرید و مقابل وسوسه ها مقاومت کنید.
نوع میان وعده مهم نیست؛ چیزهایی که می توانید به عنوان تنقلات سالم در نظر بگیرید، هویج، آجیل، سبزیجات و میوه های کم قند هستند.

کار در فواصل زمانی

حالا وقتش است که کار کنید. برای هر کس، موثرترین روش در کار کردن تمرکز بر استفاده از فواصل زمانی زیر است:

  • به مدت ۵۰ دقیقه کار کنید.
  • یک استراحت ۱۰ دقیقه‌ای داشته باشید.
  • ۵۰ دقیقه دیگر کار کنید.
  • یک استراحت ۳۰ دقیقه‌ای داشته باشید.
  • تکرار کنید.

چرا این کار موثر است؟ زیرا مغز انسان برای کار بیش از ۱ تا ۲ ساعت در یک زمان جوابگو نیست. با ارائه وقفه‌های مکرر، بهره‌وری خود را به میزان زیادی افزایش دهید.

قبل از ناهار ورزش کنید

دلایل زیادی وجود دارد که چرا تمرین قبل از ناهار کار درستی است. اول اینکه، افراد کمتری در باشگاه حضور دارند. دوم اینکه، انگیزه اضافی برای تمرکز بر روی بقیه روز خود دریافت می کنید (اثر مشابه با قهوه بعد از ظهر).
در نهایت، بعد از تمرین می توانید یک میان وعده غنی از پروتئین یا ناهاری داشته باشید که موجب کاهش وزن و افزایش عملکرد ماهیچه شود (اشاره: پروتئین برای هر دو مورد خوب است).
یکی دیگر از چیزهای مهم این است که نیاز نیست تمرینات طولانی باشند. ۳۰ دقیقه تمرین قبل از ناهار و برای ۳ بار در هفته بسیار بهتر از ۱٫۵ ساعت تمرین و یک بار در هفته است.

همچنین می‌توانید از تجهیزات اضافی در حالی که پشت میز هستید، استفاده کنید. این ها کمک می‌کند تا مقداری از اضافه وزنتان کم شود مانند کمربند لاغری که افراد معروف آن را تایید می کنند.

با انجام کاری کاملا متفاوت آرام شوید

بعضی از افراد دوست دارند با قدم زدن آرام در شب استراحت کنند منتها به نظر من این یک روش خوب نیست. اول اینکه، بعد از یک روز کاری خسته می‌شوید و تمام چیزی که به آن فکر می‌کنید، تخت‌خواب یا لم دادن جلوی تلویزیون است. دوم، همانطور که قبلا گفتم، هر فعالیت فیزیکی بدن را بیدار می‌کند (مانند قهوه)، بنابراین بیدار شدن فقط یک یا دو ساعت قبل از اینکه قرار است به رختخواب بروید، چندان درست نیست.

حتما بخوانید: بهترین و جدیدترین روشهای بهره وری و مدیریت زمان به صورت کاملا موثر

برای اغلب افراد، آرامش تنها زمانی موثر است که کاملا متفاوت از کاری که در طول روز انجام داده‌ اند باشد. به عنوان مثال، یکی از بهترین فعالیت‌های تفریحی، سپری کردن کمی زمان با دوستان، فرزندان، همسر، بازی ایکس باکس یا مراقبت از حیوان خانگی است.

خوبه چون فرق داره. باور کنید، اگر تمام روز یک کار انجام دهید، دیگر نمی‌توانید استراحت کنید. همین مساله در مورد ورزش فیزیکی یا فعالیت‌های ذهنی هم صادق است. به عنوان مثال، اگر شغلتان شامل فکر کردن زیاد باشد، خیلی سخت خواهد بود که در عصر با خواندن یک کتاب فکری آرامش پیدا کنید. تکرار می‌کنم: همیشه کاری کاملا متفاوت انجام بدهید.

غذای خود را پیشاپیش آماده کنید

این آخرین نصیحت رژیم غذایی در اینجا است. برخی از رژیم‌های غذایی سخت هستند بعلاوه اگر خودتان آن را حاضر نکرده باشید. اغلب اوقات غذاهای با کیفیت در کافه‌تریا یا در دفتر کار پیدا نمی‌کنید. به همین دلیل است که باید غذای خود را پیشاپیش آماده کنید و سپس آن را با خودتان ببرید.

بهترین زمان برای انجام این کار یا صبح است (به عنوان راه دیگری برای بیدار شدن)، یا در عصر (و باز هم راه دیگری برای استراحت). با این حال، اگر دوست ندارید غذای خود را آماده کنید یا توجه کنید که غذاهای مناسب را انتخاب کنید، می‌توانید از مزایای بسیاری از سرویس های تحویل غذا استفاده کنید.

ابزارهای خود را انتخاب کنید

دو ابزار وجود دارند که فکر می‌کنم برای مدیریت زمان ضروری است: یک تقویم یا برنامه‌ریز و یک لیست برای انجام دادن کارها. برنامه‌ریز و یا تقویم چیزی است که قرار ملاقات‌های مهم و تاریخ‌های مهم خود را دنبال می‌کنید. لیست کاری هم این است که در این لیست کارها و پروژه‌هایی که دارید را پی‌گیری می کنید.

این ابزارها می‌توانند فیزیکی یا دیجیتالی باشند. اگر به دنبال یک برنامه‌ریز فیزیکی هستید، چیزی مثل طراح روز یا قانون برنامه ریز جذاب مناسب است؛ اما اخیرا افراد به سمت دیجیتال رفته اند. استفاده از تقویم گوگل برای برنامه‌ریزی فکر خوبی است.

برای لیست کاری می‌توانید از یک دفترچه یادداشت ساده و یا برنامه‌ای مانند Todolist استفاده کنید. هر ابزاری که تصمیم به استفاده از آن می‌گیرید، زندگی شما را آسان‌تر می‌کند.

حتما بخوانید: ۱۰ تا از مهم ترین راههای افزایش انگیزه در کار و زندگی طبق جدیدترین تحقیقات روز

یک برنامه روزانه ایجاد کنید

معمولا بهتر است برنامه روزانه خود را شب قبل بنویسید. به این ترتیب، دقیقا می‌دانید که وقتی صبح بیدار ‌شوید، چه کار باید بکنید. زمانی که در روز به برنامه خود نگاه کنید، این چیزی است که می بینید:

قرارها: این بخش شامل ملاقات‌ها، تماس‌ با مشتری ها، یا قرار ملاقات‌های دیگر است که باید روز خود را پیرامون آن ها برنامه‌ریزی کنید.

زمان پرداختن به خود: همیشه معتقد باشید که در برنامه روزانه باید یک فعالیت برای مراقبت از خود داشته باشید؛ مانند (یوگا، مراقبه، قدم زدن) در غیر اینصورت وقتی برای اینکار نخواهید داشت.

سه اولویت ارشد: این ها سه پروژه یا تکالیفی هستند که باید برای پیشرفت انجام دهید.

سعی کنید پیرامون مقدار کاری که در روز انجام می‌دهید، واقع گرایانه باشید. اگر سعی کنید کارهای خیلی زیادی را انجام دهید، یا احساس می کنید وقتتان را تلف کرده اید و یا ممکن است از اینکه نتوانسته اید تمام کارهای لیست شده را انجام دهید، ناامید می شوید.

برنامه ریزی کنید

زمانی که هر کاری که در طول روز داشتید را شناسایی کردید، شروع کنید به اضافه کردن آن ها در برنامه روزانه خود. هر قرار ملاقات را در طول بازه زمانی اختصاص داده شده به آن ها اضافه کنید و سپس تخمین بزنید که هر اولویت زمانی چقدر طول خواهد کشید و زمانی را زمان‌بندی کنید که می‌خواهید روی آن‌ها کار کنید.

سپس اولویت‌های خود را به بخش های کوچک‌تر تقسیم کنید و هر کاری که به شما در انجام هر اولویت کمک می‌کند، یادداشت کنید. برای مثال:

اولویت: پست پایانی وبلاگ

  • مرحله اقدام: بارگذاری ویدئو
  • مرحله اقدام: اضافه کردن لینک ها
  • مرحله عملی: بازخوانی و اصلاح

یک چیز خوبی که برای هر اولویت نیاز است داشته باشید، این است که از خودتان بپرسید: از کجا بدانم کارم تمام شده است؟ این باعث می‌شود که به سمت یک نقطه پایان عینی حرکت کنید. با اینکار ابهامات از بین می روند.

حتما بخوانید: ۳۰ روش افزایش انگیزه در کارکنان جهت افزایش فوق العاده راندمان کاری

کلید دستیابی به یک روز موفق آماده شدن است. هر روز به اولویت هایتان برسید، اینکار بهترین راه ایجاد اطمینان از داشتن یک روز پر سود است. به زودی متوجه خواهید شد وقتی که در مدیریت زمان حرفه ای شوید، زمان کافی برای انجام کارها خواهید داشت.