موسیقی را ساده و آنلاین بیاموز

  • تاریخ : ۸ام تیر ۱۳۹۷

دستگاه دیاگ دستگاهی است که برای عیب یابی خودروها از آن استفاده می کنند. در واقع این دستگاه به کمک مکانیک ها آمده تا خیلی سریع تر و راحت تر بتوانند عیب خوردو را پیدا کنند و به تعمیر آن بپردازند. آنچه در این پست به شما آموزش می دهیم آموزش کار با دیاگ خودرو، مراحل کار با دستگاه دیاگ و معرفی پارامترهای مهم در دیاگ خودرو می باشد. پس تا انتهای متن با ما همراه باشید.

مقدمه :

همانطور که می دانید فقط در خودرو های دارای کامپیوتر مرکزی یا ECU ، دستگاه دیاگ کاربرد دارد. ECU در همه حال با استفاده از سنسورهای مخصوص خود که در قسمت های مختلف خودرو نصب می باشند، اقدام به ثبت وضعیت خودرو می نماید و این وضعیت های ثبت شده را با استانداردهای خود تطبیق می دهد. اگر این اطلاعات با اطلاعات استاندارد یکسان نباشد، آن گاه می توان دریافت که خودرو دارای اشکال شده است که برای یافتن آن اشکال باید از دیاگ استفاده نماییم.

آموزش کار با دیاگ خودرو :

برای اینکه دیاگ روی خودرو شما کار کند حتماً باید نرم افزار مربوط به خودروی خود و همچنین کابل مربوطه و اینترفیس لازم را تهیه نمایید. سپس می توان با اتصال دستگاه دیاگ به کامپیوتر خودرو از طریق سوکت OBD خودرو اقدام به دیاگ خودرو نمایید. سوئیچ خودرو را باز کرده و سپس برنامه را از کامپیوتر اجرا نمایید. با توجه به نوع ECU بکار رفته در خودروتان، گزینه مناسب را انتخاب نموده و سپس اقدام به دانلود فایل مربوطه نمایید. پس از گذر از این مرحله نوع خودرو را انتخاب کرده و سپس تنظیمات مربوطه را ست کرده و گزینه تایید را انتخاب کنید. پس ازطی این مراحل، سیستم شروع به عیب یابی دستگاه می نماید. پس از اتمام مراحل عیب یابی لیستی از کد خطا برای شما به نمایش در خواهد آمد که هر کدام از این کدها بیانگر یک وضعیت متفاوت می باشند. لازم به ذکر است که هر خودرو متناسب با نوع آن از یک سری کد خطای متفاوت برخوردار می باشد که از دیگر مدل ها متفاوتند.

مطلب مهم : آموزش تصویری عیب یابی برق خودرو بهمراه فیلم

 عملیاتی که می توان با دستگاه دیاگ روی خودرو انجام داد عبارتند از :

  1. نمایش و خواندن کد خطا
  2. پاک کردن کد خطا
  3. راه اندازی عملگرها
  4. برنامه ریزی و کانفیگ
  5. نمایش اطلاعات لحظه ای

دیاگ-در-خودرو

دستگاه دیاگ فقط کدهای خطای موجود در ECU خودرو را می خواند و کار اصلی را خود ECU انجام میدهد. شما با دیاگ تنها قادرید به ECU متصل شوید و اطلاعات آن را بدست آورید.

کدهای دیاگ خودرو

مراحل کار با دستگاه دیاگ خودرو:

بعد از انتخاب خودرو و نوع ecu منوی عیب یابی آن ecu ظاهر می شود که ما در زیر به بررسی گزینه های پر کاربرد ecu موتور می پردازیم.

identification :

در این گزینه  می توانید مشخصات ecu از قبیل شرکت سازنده شماره فنی و ورژن نرم افزار ecu را بخوانید. کاربردی ترین گزینه آن ورژن نرم افزار می باشد. با هر بار دانلود ecu ورژن آن افزایش می یابد ودر مواردی که جهت رفع مشکل نیاز به دانلود می باشد. می توان از این طریق ورژن نرم افزار را کنترل کرد.

fault(s) reading :

در صورت بروز مشکل در سیستم انژکتور می توان مشکل را در این گزینه خواند. با وارد شدن در این منو قطعه معیوب مشخص شده است. خطا های مشخص شده دراین قسمت به سه گروه تقسیم می شود. خطای دائم، موقت و ریموت.

خطای دائم:

در صورت ثبت خطا به صورت دائم جهت رفع مشکل نیاز به تعویض قطعه معیوب می باشد. و بعد از تعویض اقدام به پاک کردن خطا می کنیم در صورتی که قبل از تعویض خطا پاک شود بعد از مدتی کار کرد موتور، مجددا خطا در حافظه ecu ثبت می شود.

خطای موقت :

زمانی که در سیستم مشکلی ایجاد شود خطا به صورت دائم ثبت می شود واگر بعد ازطی سه سیکل (هر سیکل شامل استارت – کار کردن موتور – موتور خاموش شود) آن خطا به وسیله ecu مجدداً آشکار نشود به خطای موقت تبدیل می شود در صورت مشاهده خطای موقت نیازی به تعویض قطعه نیست وفقط جهت رفع مشکل خطای ثبت شده را پاک می کنیم.

خطای ریموت:

در خودروهای مالتی پلکس که ارتباط ecu ها به وسیله شبکه می باشد. زمانی که مشکل به وجود آمده وابسته به بخش دیگری باشد وبر ecu دیگری تاثیر می گذارد خطا به صورت ریموت ثبت می شود.

(Clearing of fault code(s :

جهت پاک کردن خطا از این منو وارد می شویم parameter measurements. برخی از پارامترهای مرتبط با پاشش سوخت و جرقه زنی واطلاعات بعضی از سنسور ها را در این قسمت می توان دید این پارامترها تحلیل عملکرد موتور میسر می سازد و اطلاعات بیشتری را هنگام جستجوی عیب برای تعمیرکار فراهم می کند.

Actuators test :

در این گزینه می توان جهت صحت عملکرد عملگرهای زیر به وسیله دستگاه آنها را فعال کرد در صورت فعال شدن عملگر مورد نظر سیم کشی آن تا ecu وبخش فرمان دهنده ecu سالم است.

عملگرهای قابل فعال شدن در دستگاه دیاگ خودرو:

۱- انژکتور یک، انژکتور دو، انژکتور سه، انژکتور چهار، رله پمپ بنزین، استپر موتور، کویل ۴/۱ ، کویل ۳/۲ ، دور کند فن، دور تند فن،  شیر برقی کنیستر،  چراغ عیب یاب سیستم انژکتور، چراغ هشدار دمای آب

پارامترهای مؤثر در دستگاه دیاگ :

  1. دور موتور
  2. ولتاز باطری
  3. زاویه دریچه گاز
  4. ولتاژ دریچه گاز
  5. زمان پاشش انژکتور
  6. زمان شارژ کویل ها
  7. ادونس جرقه سیلندر
  8. استپر موتور
  9. فشار و دمای هوای ورود به مانیفولد
  10. دمای آب موتور
  11. ولتاز سنسور اکسیژن
  12. و …

کاربران گرامی ! امیدواریم که این بخش از آموزش های ما برای شما مفید و مؤثر واقع شده باشد. چنانچه سؤالی در مورد این مطلب برایتان پیش آمده است، لطفاً آنرا در بخش نظرات مطرح نمایید تا همکاران ما به آن پاسخ دهند.