موسیقی را ساده و آنلاین بیاموز

  • تاریخ : ۲۰ام آبان ۱۳۹۷

در ادامه مباحث آموزش های بوکس، در این مطلب قصد داریم بصورت تصویری، رقص پا در بوکس را به شما آموزش دهیم.

مقدمه:

همانطور که میدانید ورزش بوکس یکی از ورزش های رزمی معروف است که در سراسر جهان طرفداران زیادی دارد. بوکس تنها یک ورزش نیست بلکه نوعی دفاع از خود نیز به حساب می آید و در آموزشگاه های زیادی در نقاط مختلف دنیا این رشته ورزشی توسط مربیان حرفه ای و اساتید بزرگ به هنرجویان آموزش داده می شود. در ادامه با آموزش حرکات پا در ورزش بوکس آشنا می شوید. ضمناً کلیپی برای شما تهیه کرده ایم که به شما در نحوه صحیح انجام حرکات پا در دفاع بوکس کمک فراوانی می کند. در ادامه می توانید این ویدئو ها را رایگان دانلود و مشاهده نمایید.

فیلم شماره ۱- تمرینات حرفه ای رقص پا

فیلم شماره ۲- تمرینات حرکت پا در ورزش بوکس:

فیلم شماره ۳- رقص پای محمدعلی کلی در مسابقه :

مطلب مشابه : دانلود ۱۰ فیلم کاربردی و رایگان آموزش بوکس (مبتدی-حرفه ای)


آنچه که باید در مورد رقص پا بدانید:

حرکت رقص پای صحیح در سرعت و قدرت انتقال ضربه ها ، دفاع ها و اجرای بموقع تکنیک و تاکتیک بسیار موثر میباشد. اولین نکته ایکه در رقص پا باید به آن توجه داشته باشیم این است که در رقص پا تعادل در زمان های پی در پی از بین میرود و در صورتی که برای اجرای یک ضربه کارآمد و صحیح در زمان سنجی مناسب مبارز می بایست به زمین چسبیده باشد. دوماً کاهش انرژی و نفس در انجام این حرکت است، و نکته سوم این است که شما همانطور که هنگام رقص پا برای حریف متحرک میشوید، زمانی که از زمین جدا می شوید ممکن است که مورد حمله قرار بگیرید که یکی از شیوه های حمله یعنی زمان حمله زمانی است که حریف هنگام رقص پا از زمین جدا می شود. پس لازم است که ابتدا رقص پای صحیح را یاد بگیرید. کاربرد رقص پای صحیح زمانی است که شما میخواهید با تغییر ریتم و حرکت انفجاری حریف را مورد حمله قرار بدهید و در این زمان است که شما می توانید مطمئن باشید که ضربه و حمله شما به حریف موثر است.

رقص-پا2

تمرینات رقص پا :

تمریناتی را که در این قسمت به شما آموزش می دهیم می توانید تنهایی در باشگاه یا با حریف تمرینی یا مربی خود انجام دهید. هدف این تمرین ها کار کردن روی حرکات پا است، کمک می کند برای حمله و گریز از حمله حرکات پای سریع تر و کارآمدتری داشته باشید.

تمرین شماره ۱ :

این تمرین بگونه ای است که ابتدا چندین مانع  با فواصل یکسانروبروی دیوار بچینید، سپس به صورت افقی از لابلای آن ها می پرید و گارد حمله را بگیرید چون وقتی پای شما بین دو مانع است انگار که در مقابل حریف قرار دارید. این مانع مثل پای حریفم است و همینجا روبروی من ایستاده، این فضای حرکت شانه و دست ها من است. پس یک قدم عقب می روم، اگر از اینجا مشت بزنم می بینید که دستم به حریف نمی رسد. این فاصله مناسبی برای تمرین گریز از فرار و خم شدن است. حریفم برای حمله به من باید جلو بیاید، در این صورت نیز من برای فرار یک قدم عقب می روم. اگر من بخواهم حمله کنم باید تا بین ۲ مانع جلو بروم. روش این تمرین به این صورت است که برای هر حمله جلو می روم، دوباره عقب می آیم و برای حمله بعدی دوباره بین دومانع قرار می گیرم. وقتی در این تمرین حرفه ای شدید، می توانید همراه حمله، حرکت دزدیدن سر را تمرین کنید. حالا همین روند را در برگشت تکرار می کنم.

رقص-پا

تمرین شماره ۲ :

این تمرین به این صورت است که یک قدم خیلی سریع و کوچک به جلو برمی دارم اما قبل از واکنش حریف بر می گردم به جای خودم، این باعث گمراهی حریف می شود و ضربه را از دست می دهد. سپس وقتی حریف به طرف من حمله کند، من از فاصله گرفتن خودم استفاده می کنم و ضرباتم را پیاده می کنم. در واقع ترکیبی از چند حرکت است، ابتدا مشت از زیر، سپس از پهلو.

تمرین شماره ۳ :

در این تمرین ابتدا یک قدم جلو می روم، یک مشت سریع و مستقیم و برمی گردم عقب. هدف این کار زدن ضربه، گمراه کردن حریف و سپس فاصله گرفتن برای تسلط بیشتر روی ضربات بعدی است. وقتی من خیلی سریع سر جای خودم برگردم، این فرصت را دارم که حرکات حریفم را نگاه کنم و هدف او را پیش بینی کنم. اگر در همین نقطه بمانم دقیقا روبروی حریف هستم و این فرصت را به او می دهم که ضربات زیادی به من بزند. وقتی مشت بزنید و عقب بروید گزینه های زیادی دارید، می توانید عقب تر بروید یا به چپ و راست بروید، نکته مهم این است که حریف را گیج کنید و او را به طرف خود بکشانید. ضربه او را ببینید و ضربات خود را آماده کنید. یک بار دیگر تکرار می کنم، حالا می توانید چند ضربه را ترکیب کنید. جلو بروید، ضربات مختلفی بزنید، مشت مستقیم و مشت قلاب. عقب رفتن در این ورزش خیلی مهم است.

رقص پا

تمرین شماره ۴ :

در این تمرین سه قسمت وجود دارد،

  1. حرکات قسمت اول : جلو بروید، عقب برگردید،
  2. حرکات قسمت دوم : جلو بروید و مشت بزنید، دوباره عقب بیایید
  3. حرکات قسمت سوم : باز جلو بروید و این بار ۲ مشت پشت سرهم بزنید و باز هم عقب برگردید.

یک روش دیگر این است که جلو بروید و یک مشت بزنید و عقب برگردید، و زمانی که حریف دنبال شما می آید ۲ مشت پشت سر هم را وارد کنید. توجه داشته باشید که باید سر جای خود این کار را انجام دهید. پس از مشت مستقیم بخش ۱، بخش ۲ این است که عقب برگردید و ضربات متعدد بزنید.

تمرین شماره ۵ :

این تمرین که آخرین تمرین است به این صورت است که جلو بروید و مشت بزنید، عقب بیایید اما بچرخید و با جاخالی دادن حریف را گمراه کنید، یعنی بچرخید و بعد ضربه بزنید.

پست مشابه : فواید ورزش بوکس کدامند و چگونه بصورت کاملا اصولی شروع کنیم؟

این تمریناتی خیلی کاربردی و ساده هستند، تک تک آن ها را انجام دهید. ابتدا عقب و جلو رفتن، بعد مشت ها را اضافه کنید، سپس گمراه کردن حریف، هرچه بیشتر تمرین کنید کارتان راحت تر می شود. هدف این است که وقتی در مقابل حریف واقعی هستید، به قدری آمادگی ذهنی داشته باشید که حرکات را پیش بینی کنید و دقیقا بدانید چه کاری باید انجام دهید.

دوستان گرامی! چنانچه قسمتی از متن برای شما مبهم است، لطفاً در بخش نظرات سؤال خود را ثبت نمایید تا به آن پاسخ دهیم.